Support
alborztajhiz logo
close

فوت و فن لاته آرت

برای دوستداران قهوه، یک امر طبیعی است که مشتاقانه منتظر رسیدن صبح ، یا موقع عصرانه هستند تا قهوه ای برای خود دم کنند. پارامترهای زیادی وجود دارد که می تواند یک قهوه را برای دوستداران قهوه جذاب کند. یکی نوشیدن یک شات اسپرسو همه خواسته اش هست و یکی دوست دارد هنرش را روی آن به تصویر بکشد. اگر شما هم قهوه خود را با شیر دوست دارید، خواه ناخواه باید با یک هنر متفاوت روبرو شوید: لاته آرت یا هنر طرح زدن بر روی لاته.

اگر شما هم دوست دارید بدانید که چگونه لاته آرت شکل می گیرید یا اینکه جز باریستاهای تازه کار هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

برای تهیه یک فنجان بزرگ لاته دو ماده اصلی و یک ابزار مهم نیاز است: یک شات اسپرسو تازه با کف کافی،  مقدار کافی شیر بخاردیده با بافت مناسب و ابزار مهمی به نام پیچر.

دلیل اینکه چرا نمی توانید با افزودن شیر معمولی به قهوه ، لاته درست کنید هم به علم فیزیک و … مربوط می شود که در خارج از حوصله ما و شماست.

اما چرا در شیر استیم یا بخار می زنند؟ شیر از میزان زیادی قند، چربی و پروتئین تشکیل شده است. هنگامی که بخار شدید در آن تزریق می شود، چربی و قندهای موجود در شیر به قندهای کوچکتر و ساده تری تقسیم می شوند که شیر را شیرین تر می کنند.

مراحل کار

سه مرحله اساسی برای ساخت لاته آرت وجود دارد:

  1. ساخت کف مناسب از شیر
  2. تهیه یک شات اسپرسو
  3. ریختن شیر و ایجاد طرح

ابتدا باید به اندازه کافی شیر سرد باشد (در دمای 1 درجه سانتیگراد یا 34 درجه فارنهایت). پیچر را قبل از استفاده حدود 30 دقیقه در فریزر یا یخچال خود قرار دهید. یک پیچر سرد به شما زمان بیشتری برای بخار دادن به شیر می دهد. این مرحله باعث می شود که کرم سفت تری داشته و حرکت آن را راحت تر بتوان کنترل کرد.

در مرحله دوم، سر لوله استیمر را در انتهای پیچر بگذارید، بخار را آزاد کنید و لوله را به آرامی بالا بکشید تا جایی که در حدود 1 سانتی متر از سطح شیر باقی بماند. اجازه ندهید بیش از حد به سطح شیر نزدیک شود و حباب بزرگی ایجاد کند. این مهم برای ایجاد شیر نرم و مخملی به جای کف روی نوشیدنی اسپرسو است. سعی کنید لوله استیمر درون پیچر را به گونه ای در نزدیکی بدنه قرار دهید که شیر خلاف جهت عقربه های ساعت در ظرف بچرخد.

حرکت را تا زمانی که دمای شیر بین 65 درجه سانتی گراد تا 68 درجه سانتیگراد برسد، نگه دارید و اجازه ندهید شیر کف شده به 70 درجه سانتیگراد برسد. برای نتیجه بهتر این کار را می توان با دماسنج انجام داد.

پس از پایان استیم زدن، برای ایجاد یک بافت مخملی به مدت 20 تا 30 ثانیه پیچر را بچرخانید. اگر روی شیر حباب های بزرگ مشاهده کردی، چندین مرتبه پیچر را آرام به روی کانتر بکوبید.

به محض اینکه شیر شما آماده شد، دست بکار گرفتن اسپرسو شوید. و اما اکنون زمان هنرنمایی فرا رسیده است!

فوت و فن لاته آرت

فوت و فن لاته آرت

هنگام ریختن شیر، ارتفاع پیچر از فنجان، موقعیت قرار گیری و جریان ریختن شیر بسیار مهم است. ریختن شیر را آرام شروع کنید تا فنجان تقریباً نیمی از آن پر شود. سپس سرعت ریختن آن را کم کنید تا کرم شما در میان کف اسپرسو ظاهر شود. دقت کنید که حتماً با سرعت ثابت شیر را بریزید. فنجان را با زاویه ای نگه دارید و به طور مداوم بریزید. ریختن خیلی سریع باعث شکسته شدن کرم شیر می شود، در حالی که خیلی آهسته ریختن هم باعث می شود کرم شما کف فنجان باقی مانده و ظاهر نشود.

فوت و فن لاته آرت

فوت و فن لاته آرت

زمانی که تا نیمه فنجان شیر را اضافه کردید، اکنون هنرنمایی شما آغاز میشود. خلاقیت خود را بکار بگیرید، دست خود را به چپ و راست ببرید، بالا و پایین کنید تا طرح شما شکل بگیرد.

آرت زدن نیازمند قوه تخیل و البته تمرین بسیار است و بی شک نمی توان با یک شات و دو شات اسپرسو همه نکات آن را آموخت. برای شروع می توانید از زدن طرح برگ شروع کنید که تقریباً تمام باریستاهای حرفه ای آرت زدن را با این طرح آموختند.

تجهیزات کافی شاپ

فیلم محصولات

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.