Support
alborztajhiz logo
close

راهنمای گام‌به‌گام دریافت مجوز رستوران

نحوه دریافت مجوز رستوران؛ راهنمای قدم به قدم و هر آنچه که نیاز است بدانید!

یکی از رویاهای بزرگ علاقه‌مندان به غذا و آشپزی، راه‌اندازی یک رستوران است؛ اما مسیری که از ایده تا افتتاح رستوران طی می‌شود، پر از چالش‌ و مراحل مهم و ضروری خواهد بود. یکی از مهم‌ترین این مراحل، دریافت مجوز رستوران است. فرآیندی که اگرچه ممکن است پیچیده و زمان‌بر به نظر برسد، با داشتن اطلاعات دقیق و راهنمایی مناسب، به یک تجربه قابل مدیریت و حتی لذت‌بخش تبدیل می‌شود. در این مقاله قصد داریم قدم به قدم شما را برای دریافت مجوز رستوران راهنمایی کنیم. اگر می‌خواهید با کلیه جوانب و نکات ضروری اخذ جواز رستوران مانند بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز، گام‌های ثبت نام و ارائه درخواست در سامانه‌های مربوطه آشنا شوید این مقاله برای شما نوشته شده است.

تحقیق و تکمیل اطلاعات درباره شرایط مورد‌نیاز برای دریافت مجوز رستوران 

جمع‌آوری اطلاعات دقیق و جامع در مورد شرایط و الزامات مورد‌نیاز اولین قدمی است که برای دریافت مجوز رستوران باید بردارید. بعد از دریافت مجوز می‌توانید سراغ موضوعاتی مانند بررسی قیمت تجهیزات آشپزخانه صنعتی بروید. به‌طور‌کلی متقاضی راه‌اندازی رستوران باید اطلاعات کاملی درباره مقررات بهداشتی، استانداردهای ایمنی، نیازهای فضایی و تجهیزاتی و الزامات قانونی مربوط به کارکنان داشته باشد. برای اخذ مجوز رستوران باید شرایط زیر را فراهم کنید: 

  • مساحت و امکانات محل: رستوران باید حداقل ۸۰ متر مربع فضا داشته باشد. اگر قصد دارید یک سلف سرویس احداث کنید، این مساحت باید حداقل ۱۰۰ متر مربع خواهد بود. همچنین رستوران باید امکانات لازم برای تهیه انواع غذاهای داخلی و خارجی از جمله وسایل سردکننده، اجاق گاز، انواع فر، ظروف پذیرایی و پخت و پز و یخچال‌های ویترینی را داشته باشد.
  • ثبت درخواست و ارائه مدارک: برای دریافت مجوز رستوران ابتدا باید درخواستتان را در سامانه اصناف ثبت کرده و مدارکی مانند عکس پرسنلی و مدارک مالکیت محل رستوران را بارگذاری کنید. همچنین متقاضی باید برای اخذ مجوز حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • مجوز سلامت کارکنان: علاوه بر مجوز بهداشت محل رستوران و خدمات غذایی، کارکنانی که در تهیه و سرو غذا و نوشیدنی‌ها فعالیت دارند نیز باید مجوز سلامت داشته باشند. معمولا این افراد باید دوره‌های آموزشی رستوران‌داری تایید شده توسط دولت را گذرانده و گواهینامه‌های مربوط به مواد غذایی را دریافت کنند.
  • تجربه کاری: متقاضی باید حداقل پنج سال تجربه کار در زمینه رستوران‌داری داشته باشد.
  • محل رستوران: ملک مورد‌نظر برای رستوران باید در یک خیابان اصلی واقع و مجهز به پارکینگ باشد.

فراهم آوردن این شرایط برای اطمینان از اینکه رستوران‌ها مطابق با استانداردهای مورد‌نیاز و رعایت موارد بهداشتی و ایمنی فعالیت می‌کنند ضروری است.

فراهم کردن شرایط مورد‌نیاز برای اخذ مجوز رستوران

فراهم کردن شرایط مورد‌نیاز برای اخذ مجوز رستوران

آماده‌سازی مدارک مورد‌نیاز برای دریافت مجوز رستوران 

برای گرفتن مجوز رستوران باید با لیست مدارک مورد‌نیاز برای صدور جواز آشنا باشید. این مدارک شامل مدارک شناسایی تا مجوزهای مختلف می‌شود. در ادامه با ارائه چک لیست مدارک مورد‌نیاز مجوز رستوران، به تکمیل اطلاعات شما برای دریافت جواز رستوران و گردآوری سریع‌تری و راحت‌تر مدارک کمک خواهیم کرد:

  • ارائه گواهی پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم 
  • اصل و کپی همه صفحات شناسنامه به همراه کپی و اصل کارت ملی (ارائه مدارک هویتی شرکا در صورت وجود)
  • سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا مبایعه نامه از ملک محل رستوران یا سلف سرویس 
  • ارائه سوابق تجاری، کارگاهی و کاربری محل کسب
  • ارائه رضایت مالک برای استفاده از ملک برای راه‌اندازی رستوران یا سلف سرویس
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی (به استثنا متقاضیان بالای ۵۰ سال)
  • دوازده قطعه عکس سه در چهار
  • ارائه کد‌پستی واحد صنفی مورد‌نظر به همراه فتوکپی از قبض تلفن واحد صنفی

مواردی که در بالا اشاره کردیم، مدارکی هستند که قبل از ارائه درخواستتان برای دریافت مجوز رستوران و تهیه هر‌گونه تجهیزات رستوران باید آماده کنید.

آماده‌سازی مدارک؛ مرحله‌ای مهم برای دریافت مجوز رستوران

آماده‌سازی مدارک؛ مرحله‌ای مهم برای دریافت مجوز رستوران

مراجعه به اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس برای دریافت مجوز رستوران

بعد از آماده‌سازی شرایط و جمع‌آوری مدارک مورد‌نیاز، باید برای دریافت مجوز رستوران به اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس برای دریافت مجوز رستوران مراجعه کنید. سپس مدارک مورد‌نیاز را به‌منظور بازرسی شرایط به مسئول مربوطه تقدیم می‌کنید. سپس باید منتظر بمانید که درخواست و مدارک شما توسط بازرسین کمیسیون بازرسی اتحادیه محل واحد صنفی مشاهده و بررسی شود. این فرآیند ممکن است بسته به میزان تقاضا و جزئیات درخواست راه اندازی رستوران از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

تعیین وضعیت ملک؛ یکی از مراحل دریافت مجوز رستوران 

بررسی وضعیت ملک مورد‌نظر برای احداث رستوران یکی از مراحل کلیدی در فر‌آیند گرفتن مجوز رستوران سیار، مجوز رستوران سنتی، مجوز رستوران بیرون بر و به‌طورکلی جواز رستوران است. در این مرحله با استناد به مدارک می‌توان وضعیت ملک را تعیین کرد. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • سند مالکیت به نام متقاضی
  • اجاره‌ نامه رسمی به نام متقاضی
  • اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام متقاضی
  • مبایعه نامه به نام متقاضی
  • حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  • رسید پرداخت اجاره بها معتبر
  • قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان‎های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت‎های تعاونی مسکن و شرکت‎های خاص صنفی و شرکت‎های تحت پوشش سازمان‎های دولتی و نهادها

توجه داشته باشید ملک باید در منطقه‌ای قرار بگیرد که احداث رستوران در قوانین شهرسازی و زون‌بندی آن مجاز باشد. در ملک مورد‌نظر باید قسمت مناسبی برای تجهیز آشپزخانه رستوران به ظرفشویی صنعتی، گاز و فر صنعتی و به‌طورکلی تجهیزات آشپزخانه وجود داشته باشد. 

دریافت استعلام‌های مورد‌نیاز برای صدور مجوز رستوران

یکی دیگر از مراحلی که برای اخذ مجوز رستوران انجام دهید،‌ دریافت استعلام از ادارات مختلف است. در ادامه به لیست استعلام‌های مورد‌نیاز اشاره خواهیم کرد: 

  • گواهی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه کارت معاینه پزشکی فردی برای صنف‎های مشمول (موارد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی)
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری
  • موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت شهرستان مربوط)
  • ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده یا ارائه هر‌یک از اوراق پرداخت مالیاتی
  • دریافت گواهینامه مهارت فنی
  • اختصاص کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و الصاق آن به پروانه کسب (جواز کسب)
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی

مدت زمان دریافت مجوز رستوران معمولا بین ۱ تا ۲ ماه زمان می‌برد. در این مدت زمان می‌توانید برای راه‌اندازی سریع بعد از کسب مجوز، نسبت به تهیه تجهیزات آشپزخانه مانند گاز، یخچال، فر و گریل صنعتی اقدام کنید.

اهمیت دریافت استعلام‌ها برای صدور جواز رستوران

اهمیت دریافت استعلام‌ها برای صدور جواز رستوران

بررسی نهایی و صدور مجوز رستوران 

در نهایت بعد از آماده‌سازی شرایط مورد‌نیاز، ارائه کامل مدارک و استعلام‌ها، پر کردن فرم‌ها و ثبت درخواست در اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس برای دریافت مجوز رستوران، درخواست شما توسط رییس اتحادیه بررسی می‌شود. در صورت غیاب رییس، نایب رییس نیز امکان بررسی پرونده را خواهد داشت. در‌صورت احراز شرایط و کامل بودن مدارک جواز کسب رستوران برای متقاضی صادر می‌گردد.

فراموش نکنید که قبل از صدور مجوز بهتر است نسبت به هزینه راه اندازی سوخاری کیلویی، هزینه راه‌اندازی رستوران بین‌المللی یا فست‌وفود و رستوران سنتی اطلاعاتتان را کامل کنید. با برآورد هزینه‌ها می‌توانید چشم‌انداز روشنی از آینده، مسیر کاری و روبه‌رویی با مشکلات داشته باشید. 

قدم به دنیای غذاها و مزه‌ها با دریافت مجوز رستوران

یکی از اولین و مهم‌ترین قدم‌هایی که برای راه‌اندازی رستوران بردارید، تهیه مجوز رستوران است. این مسیر ممکن است پرچالش و زمان‌بر به نظر برسد؛ اما با کسب اطلاعات کامل، آگاهی از شرایط و مدارک مورد‌نیاز برای اخذ جواز می‌توان این مسئله را به بهترین نحو مدیریت کرد. همچنین فراموش نکنید که فرآیند دریافت مجوز فقط شروعی برای مسیر پرفراز و نشیب رستوران‌داری است. موفقیت در این حوزه به فراهم کردن مکانی مجهز به کلیه وسایل مورد‌نیاز رستوران، اشتیاق، انعطاف‌پذیری و تعهد مستمر شما نیاز دارد.

عزیزان با‌توجه‌به نوع رستوران و گستردگی کسب‌وکارشان می‌توانند انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی را البرز تجهیز تهیه کنند. فراموش نکنید که آشپزخانه مجهز یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما در کسب‌وکارتان خواهد بود.

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.